miercuri, 16 februarie 2011

Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său, Teodosie

Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său, Teodosie

Acestea toate le socoteşte şi le gândeşte şi cu cele bune te îngrădeşte, iar cele rele tu le leapădă. Însă nu le vei putea socoti, deacă nu vei face cu dreptate lucrurile lui Dumnezeu. Că mai întâi de toate iaşte tăcerea. Deci tăcerea face oprire, oprirea face umilinţă şi plângere, iar plângerea face frică, şi frica face smerenie. Smerenia face socoteală de cele ce vor să fie, iar acea socoteală face dragoste, iar dragostea face sufletele să vorbească cu îngerii.

Ilustreaza tehnicile argumentative din fragmentul dat.

Fragmentul conţine elemente specifice textului argumentativ. Destinat educării fiului care urma să devină conducător, textul are un pronunţat caracter persuasiv, susţinut prin mijloace specifice funcţiei conative a comunicării.
Se pot remarca tehnici de înlănţuire de tipul idee adăugată la idee susţinută de raportul copulativ în secvenţa ,,Acestea toate le socoteşte şi le gândeşte şi cu cele bune te îngrădeşte" sau de tipul idee diferită de idee, exprimând raportul de opoziţie în coordonarea adversativă prin conjuncţia ,,iar”( ,,însă”) în ,,şi cu cele bune te îngrădeşte, iar cele rele tu le leapădă. Însă nu le vei putea socoti (...)".
Pentru a-i orienta selecţia, autorul îşi îndeamnă fiul să ,,facă dreptate cu lucrurile lui Dumnezeu”, idee introdusă printr-o condiţională. În context, ,,nu le vei putea socoti” înseamnă ,,nu le vei putea aprecia.” Întărirea argumentării se realizează printr-un raţionament deductiv în care domnitorul prefigurează treptele pe care orice fiinţă umană ar trebui să le parcurgă în drumul devenirii întru cunoaştere, întru desăvârşire. Enumeraţia de termeni repetaţi derivând unul din celălalt este principalul mijloc de persuadare asupra receptorului. Se deschide printr-o cauzală izolată ,,Că la început iaste tăcere”. Tehnica gradaţiei, a climaxului este procedeul care contribuie la convingerea, la obţinerea acordului receptorului asupra punctului de vedere exprimat. Pentru a atinge desăvârşirea acelei iubiri care străbate toate lumile existente şi inexistente, omul trebuie să parcurgă etape de purificare, ,,Deci tăcerea face oprire, oprirea face umilinţă şi plângere, iar plângerea face frică, şi frica face smerenie. Smerenia face socoteală de cele ce vor să fie, iar acea socoteală face dragoste, iar dragostea face sufletele să vorbească cu îngerii."


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.